نحوه استفاده از تگ کانونیکال

Alireza Kazeminia سوالی در مورد محتوای یکسان با آدرس‌های متنوع پرسید:

اولین سوال رو من بپرسم در مورد یکی از مشکلایی که داریم. از کجا بفهمیم که گوگل url هایی رو ایندکس کرده که به یه مسیر منتهی میشن؟ مثلا ۲تا url داریم که جفتش میرسه به یه مطلب. ما سایتمون با جوملاست و سعی کرده بودیم همه مدله این مشکل رو حل بکنیم ولی دیروز تصادفی دیدم که یه مطلب بلاگمون با ۲تا url ایندکس شده. یکی اونکه خودمون براش تعیین کردیم و sef هست و یکی هم اتوماتیکی که k2 ساخته. آیا توی وردپرس هم ممکنه این مشکل پیش بیاد؟

که در جوابش Mohammad Hossein Nadi نوشت:

سلام بله تو همه سیستم های مدیریت محتوا ممکنه. بهش میگن دابلیکیت کانتنت!!! 3 حالت داره:

  1. ممکنه تایتل صفحه دابلیکیت بشه
  2. ممکنه دیسکریپشن صفحه دابلیکیت بشه
  3. ممکنه کانتنت دابلیکیت بشه

اگر سایت رو به سرچ کنسول معرفی کرده باشین به مرور زمان با کراول صفحات توسط خزنده گوگل این صفحات توی سرچ کنسول به شما معرفی میشه. سایت رو به سرچ کنسول معرفی کنید؛ تو قسمت رفتارشناسی سرچ، قسمت پیشرفت های اچ تی ام ال هر کدوم جایگاهی دارن که لینک ها و ادرس ها قابل مشاهده هستند.

  1. Search Console
  2. Search Appearance
  3. HTML Improvements
  4. Duplicate meta descriptions  or  Duplicate title tags

مهدی رضایی منفرد هم تگ Canonical رو با لینک زیر معرفی کرد:

این مقاله سایت moz را مطالعه کنید

که باعث شد حسن پاپی هم توضیحی بده:

گوگل بخاطر اینکه شاید وبمستری نتونه هر روز به گوگل کنسول سر بزنه دیر به دیر (تقریبا سه ماهه یا شیش ماهه) ارورها رو برطرف میکنه (حتی بعضی اوقات متاسفانه خیلی دیر مشکلات رو اعلام میکنه)

این مقاله سایت گوگل را مطالعه کنید

بنده روی چند سایت مشتری هام ارورهای دو ماه پیش رو دارم که به محض بدست گرفتن بهینه سازی آنها اون مشکلات رو برطرف کردم ولی گوگل هر از چندگاهی چند تا از اون ارورها رو توی گوگل کنسول میاره (به تاریخ ها دقت کنید و قبل از ربات خودتون مشکلات رو با ابزار سنجش کنید و اگر مشکلی بود حل کنید)

که در همین مورد مهدی رضایی منفرد سوالی پرسید:

وقتی مشکل رو برطرف کنیم، از طریق Fetch and Render بررسی و برطرف نمیشه؟

و در جوابش حسن پاپی گفت:

چرا تاثیر داره ولی بعد از مدتی بازهم ارورهایی خواهید دید که قبلا برطرف کردید و الانم وجود ندارند ولی گوگل کنسول نشونشون میده (به تاریخ ارورها باید حسابی دقت بشه توی این مسئله) در واقع باید به ارورهایی که رفع شده و تاریخشون گذشته بی‌اعتنا باشیم. بهتر بگم نظر بنده اینه گوگل کنسول یه ابزار هست و تاثیری در رتبه بندی نداره! صرف وجود ارور (برطرف شده) در گوگل کنسول باعث افت رتبه نمیشه!!!

Abolfazl Nabavi سوالی در مورد حذف صفحات تکراری سایت خودش از گوگل پرسید که در جوابش Mohammad Hossein Nadi گفت:

لازم نیست صفحه رو حذف کنید ، میتونید از تگ کانونیکال استفاده کنید به شکلی که در صفحات تکراری و صفحه اصلی که مدنظرتون هست این تگ اضافه بشه و در همه صفحات ادرس تگ کانونیکال به صفحه اصلی که مدنظرتون هست اشاره بکنه.

<link rel="canonical" href="https://mydomain.com" />

به جای مای دومین ادرس صفحه اصلی مدنظرتون رو بنویسید. اگر نیاز دارید صفحه ای که گوگل ثبتش کرده رو حذف بکنید از نتایج وارد سرچ کنسول بشین در قسمت Google Index قسمت Remove URLs ادرس صفحه رو وارد کنید و از کش و نتایج حذفش کنید. شما اگر از یک صفحه 10 ادرس هم داشته باشین ولی تگ کانونیکال رو درست استفاده بکنید مشکل نخواهید داشت، البته که می تونید ادرس های تکراری رو هم حذف کنید ولی روش درستی نیست.

که باعث شد Abolfazl Nabavi بپرسه:

گوگل از نتایج به صورت دائم حذف می‌کنه یا موقت؟

ali f در جواب بهش نوشت:

دربیشتر موارد دائم هست.

Google Webmaster Tools

 "Optimization > "Remove URLs

و Mohammad Hossein Nadi هم گفت:

بله درسته بطور دائم حذف میشه مگر اینکه مجدد اون صفحه ساخته بشه المان های سئو داخلیش هم ساخته بشن و مجدد فچ بشه.

و خود Abolfazl Nabavi هم گفت:

پس باید در همان صفحه تگ canonical اضافه شود و به تنها آدرس موردنظر تنظیم شود و صفحه fetch گردد. بر اساس مستندات گوگل Remove URLs آدرس url را بطور موقت از نتایج search حذف می کند.

این مقاله از سایت گوگل را مطالعه کنید

Mohammad Hossein Nadi توضیح بیشتری داد:

به طور مثال شما یه صفحه دارین توی سایت که با 10 ادرس متفاوت باز میشه

به طور مثال

www.xyz.com/c1

www.xyz.com/c1&s1

  و...

و همه این ادرس ها به یک محتوا و یک صفحه ختم میشن، حالا شما باید در همه ادرس های تکراری تگ کانونیکال رو قرار بدین و داخل تگ کانونیکال ادرس صفحه اصلی رو قرار بدین حتی صفحه اصلی هم باید به خودش داخل تگ کانونیکال لینک بده. اینجوری گوگل متوجه میشه که مثلا شما از یک صفحه چندتا ادرس دارین ولی همه اون ادرس ها دارن میگن ادرس اصلی صفحه کدومه

کلیدواژه‌های not provided

حسن پاپی سوالی در مورد نحوه‌ی مشخص کردن عبارات not provided پرسید که در جوابش Mohsen Hadjar نوشت:

شما میتونید با اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس گزارش کاملتری از کلمات کلیدی داشته باشید.

و حسن پاپی در توضیح بیشتر گفت:

متصل کردم اما توی عبارات np تاثیری نداره (این رو میدونم با مقایسه آمار کنسول و آنالیتیکس میشه حدس زد ولی بنده میخوام راهکاری اعمال بشه که شفاف سازی بشه) مشکل اینه که اگر کسی از گوگل افغانستان عبارتی رو جستجو کنه گوگل آنتالیتیکس اون رو np نشون میده.

و  Saeed Kooshafar در همین مورد گفت:

خیر دوست عزیز و هیچ ابزاری هم نمی تونه این کار رو انجام بده. داخل این لینک یک سری ترفند ها اومده.

ابزار میزان سرچ کلمات کلیدی

Mohammad Reza Farahnak درخواستی برای معرفی ابزارهای سنجش میزان سرچ کلمات کلیدی داشت که عادل طالبی در جوابش نوشت:

هم پلان رایگانش قابل استفاده و حداقلی است هم پلان پولیش که خیلی خوب است : kwfinder

که Mohammad Reza Farahnak در پاسخش نوشت:

فوق العادست اين رو زبان فارسی هم جواب ميده 🙏نزديك به واقعيته رو كلمه ای تست كردم.

که دوباره عادل طالبی یک ابزار مکمل معرفی کرد:

یک ابزار رایکان دیگر هم برای سئو و کلمات کلیدی keywordtool است که پلان رایگانش حدود 100 عبارت مشابه را هم می دهد و پلان پوبلیش هم فوق العاده خوب است. من از این و از همان kwfinder استفاده می کنم. البته استفاده از این دو ابزار نیازمند یک متدولوژی است و به تنهایی مسیر را به اشتباه می برند. معمولاً طبق a.method seo که اینجا گفته شده :

ویدئو آموزش A.Metodseo را مشاهده کنید

اول لیستی از عبارات استراتژیک تنظیم می شود و بعد با ابزارهای keyword research عبارات مرتبط را تعیین می کنیم. با اینکه Google Suggestion به 4 تا محدود شده هنوز از همه اینها کاربردی تر است و اولویت دارد. معمولا ترکیبی می زنیم. اول ساجسشن و ترند. بعد می آییم روی keyword tools و بعد دوباره عبارات انتخابی را با برنامه بازاریابی محتوایی Set می کنیم و دوباره روی ترند و ساجشن می بریم تا نهایتا به لیست 50 عبارت کلیدی، 300 عبارت ویژه و 1200 تا 3000 عبارت تکمیلی برسیم.

بعد آنالیز رقابتی نقطه صفر یا t0  را می گیریم و رقبا را مشخص می کنیم. بعد Competitor Power را تنظیم می کنیم و هر سه ماه یک بار Competitor Power List را به روز رسانی می کنیم. از گزارش دوم به بعد، جایگاه سایت را هم می به صورت جداگانه در هر سه لیست اول می سنجیم.

تاثیر کلیدواژه‌ فارسی در URL

Alireza Kazeminia سوالی پرسید:

سلام دوستان. وجود کلیدواژه فارسی توی url تاثیری داره؟ من حرفای متفاوت شنیده ام. مثلا اینکه باید انگلیسی و فارسی هر دو باشن. یا اینکه فارسی بودن احتمال به وجود اومدن لینک شکسته رو زیاد میکنه. میشه لطفا راهنمایی کنید؟

که در جوابش ali f نوشت:

من يه ويديو درباره اين گرفتم. این ویدئو را مشاهده کنید.

و در توضیحات بیشتری برای فارسی یا انگلیسی بودن کلیدواژه‌ها گفت:

به نظرم تركيبي، مثل urlهای ديجيكالا. اونم الان ويديوشو مي فرستم.

برای مشاهده ویدئو کلیک کنید

معرفی‌ها

Samira Kian نوشت:

سلام؛ خواندن این مطلب را به آن دسته از دوستانی که به تازگی در حوزه‌ شبکه‌های اجتماعی شروع بکار کردند و می‌خواهند که از ابزارهای سئو استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنم: 6 ابزار رایگان سئو که کارشناس شبکه‌های اجتماعی به آن نیاز دارد

رضا شیرازی هم ابزار جت‌سئوی خودشون رو معرفی کرد:

سلام دوستان؛ با توجه به اینکه بحث این هفته ابزارهای سئو هست. تصمیم گرفتم ابزار جت سئو را که ما در ابتدا برای استفاده خودمان نوشتیم و بعد رایگان منتشرش کردیم معرفی کنم. برخی از کارهایی که جت سئو به صورت رایگان برای شما انجام میده:

✔️ رتبه کلمات کلیدی رو چک میکنه خودکار و بهتون گزارش نموداری و خروجی اکسل میده

✔️ تعداد سایت نامحدود و کلمات کلیدی نامحدود داره

✔️ گزارش تحلیل سایت خیلی کاملی میده که برخی سایتها بابتش هزینه دریافت میکنن

✔️ نمودار تغییر رتبه مقایسه ای با رقبا داره

✔️ از طریق گوشی میتونین گزارش کامل الکسا را داشته باشین

✔️ اطلاعات whois دامنه میده

✔️ گزارش تغییرات ناگهانی میده

✔️ امکان مشاهده سورس صفحات به همراه سرچ داره

✔️ پشتیان گیری از رتبه ها و اطلاعات داره و...

در برنامه هامون هست که گسترش قابل توجهی در اون بدیم و امکانات جدیدی هم بهش اضافه کنیم.

‏لینک نصب کافه بازار و لینک نصب گوگل پلی

ali f لینک ویدئویی برای معرفی سرویس Hotjar فرستاد:

برای مشاهده ویدئو کلیک کنید

يه سايت خيلی خوب براي آناليز رفتار كاربران در سايت و در توضیح دیگه‌ای testmysite گوگل رو معرفی کرد. یکی از سرویس های خوب گوگل برای بررسی وضعیت سایت ابزار.

از جمله مزایای این سرویس اینه که به طور تقریبی اعلام می کنه به خاطر مشکلاتی که سایت داره، چقدر بازدیدکننده از دست میره، و اگر اون مشکلات برطرف بشن شرایط چه جوری میشه. ویدیو مربوط به این سرویس را اینجا مشاهده کنید.

که حسن پاپی هم در این مورد توضیح داد:

جهت تکمیل حرف دوست خوبمون بگم که این سایت فقط برای نسخه موبایل و کاربرهای موبایل (و سرعت اینترنت 3G) اونم فقط از نظر نحوه لود و بارگزاری بررسی میکنه

ali f سایت Screaming frog رو هم معرفی کرد:

یک نرم افزار خیلی خوب برای بررسی سایت (کیوردها، تگ ها، تایتل ها و ...) ویدیو مربوط به این نرم افزار را اینجا مشاهده کنید.

و PageSpeed Insight گوگل: سرویس PageSpeed Insight از گوگل هم خیلی خوب و کاربردی هست. عملکرد وب سایت در دو نسخه موبایل و دسکتاپ رو بررسی می کنه و راهکارهای بر طرف کردن مشکلات رو هم ارایه می ده.

این ویدئو آموزشی مربوط به سرویس PageSpeed Insight را مشاهده کنید.

رضا شیرازی مطلب خودش با عنوان «سه فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل برای هر پرس و جو متفاوت است» رو معرفی کرد:

پیشنهاد میکنم این مقاله رو بخونین. اتفاق مهمی است که در گوگل افتاده ضمن اینکه دیروز همزمان با نوزده سالگی گوگل زلزله ای در نتایج رخ داد. سه فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل برای هر پرس و جو متفاوت است.

Mohammad Reza Farahnak در همین مورد نوشت:

سلام، به نظر میرسه اهمیت الگوریتم Humming Bird روز به روز در حال افزایش هست.

و رضا شیرازی در پاسخ گفت:

بله همینطوره. البته مرغ مگسخوار روی پرس و جوی کاربر تحلیل انجام میده و یک مجموعه الگوریتم مثل rank brain و over optimization و page layout به میزان قابل توجهی دارن خوب عمل میکنن. از طرف دیگه این اتفاق جدید تحول بزرگی در نتایج گوگل و کیفیت آن را به دنبال داره.

تشکر از آقای سعید رمضانی که زحمت گردآوری این مطالب رو کشیدند.