مشاوره

مشاوره آری یا خیر؟

پاسخ اینکه آیا مشاوره به ما کمک می کند یا خیر، دقیقاً در کلمه ”کمک“ نهفته است!

یکی از روزهای پاییز 1393 با آقای رامتین خان، رفیق گرامیم که در حوزه برنامه ریزی تولید و فروش خبره و دستی بر آتش دارند، در خصوص همکاری با یک استارت‌ اپ گفتگو می کردیم. مدیران استارت اپ از ایشان خواسته بودند که در زمینه تولید و فروش محصولاتشان به آنها مشاوره بدهد. ما هم در خصوص اینکه چگونه باید این کار را انجام بدهد با هم گفتگو می کردیم. 

من معتقد بودم و هستم که بسیاری از کسب و کارها با اینکه نیاز به مشاوره دارند اما مشاوره راه حل آنها نیست! آنها بیشتر نیاز به کمک دارند. در اصل خواسته آنها مشاوره است اما نیاز دارند که کسی به آنها کمک کند. بخصوص اگر استارت آپ باشند. 

این خیلی خوبه که به مدیران مشاوره بدهیم که در مدل کسب و کار خود و حوزه های 9 گانه آن چگونه باید استراتژی بریزند و چگونه باید اقدام کنند با این وجود کمک به راه اندازی و اجرای برنامه ها و عملیاتی نمودن استراتژی ها کمک اصلی و خواسته اصلی است که مدیران به آن نیاز دارند و بخاطر همین برای مشاوره پیش ما می‌آیند. 

مشاوره نه! همیاری آری

چیزی به اسم مشاوره دادن با سبکی که الان در جامعه رواج یافته را قبول ندارم. کسب و کارها به لب و دهن نیاز ندارند، کسی که به آنها بگوید چیکار بکن، چیکار نکن. آنها به کمک احتیاج دارند. کسی که بتواند باری از دوششان بردارد یا کمک کند تا قدمی برای توسعه بردارند. اسمش را می‌گذاریم همیاری.

تجربه این چند سال فعالیت من در حوزه بازاریابی محتوایی که حوزه‌ای است که هنوز بسیاری از مخاطبان با آن آشنایی ندارند نیز بر این نکته تایید دارد. ما در ایران کانتنت مارکتینگ طی سال‌های اخیر بسیار محل مشورت همکاران، هم صنفی‌‌ها و مدیران کسب و کارها و استارت آپ‌ها بوده‌ایم. گفتن این موضوعات نه به معنی خودستایی و تعریف از خودم می‌باشد بلکه مقدمه‌ای بود برای تعریف یک  تجربه جالب که در خلال این مشاوره ‌دادن‌ها به وجود آمد. 

یک تجربه که من را به همیاری رساند

نکته جالب موضوع اینجا بود که بعد از مدتی می‌دیدم که برخی از دوستانی که مشورت می‌گیرند از مشاوره‌هایم چندان استفاده نمی‌کنند و مجدداً مسیر قبلی و شکست خورده قبلی را طی می‌کنند و این برایم جای سوال داشت! که چرا اینگونه است؟ آیا مشاوره‌هایم برای این دوستان کارساز نیست؟ 

تصمیم گرفتم این معما را حل کنم، لذا شروع کردم از دوستانی که مشاوره داده بودم و آنها اصول و فنونی که به آنها آموزش داده بوم را بکار نبرده بودند پرس و جو کنم که چرا اصول و فنون را بکار نبرده‌اند؟ 

به نکات جالبی برخورد کردم. 

برخی از آنها فرصت اجرای آنها را نداشتند! اصلا باورپذیر نیست که کسی برای مشاوره پیش شما بیاید، راه حل مشکلش را دریافت کند اما فرصت نداشته باشد که اجرا کند!!! این یعنی اینکه یا هنوز به آن راه‌حل ایمان ندارد یا واقعاً مشکلش یک نیاز نان شبی نیست و حالا هر وقت فرصت پیدا کرد راه‌حل را اجرا می‌کند و البته متاسفانه می‌دیدم که تنبلی نیز در این میان نقش بسزایی دارد و تعداد این موارد کم نبود. 

برخی دیگر که تعدادشان بیشتر بود به راه‌حل ایمان داشتند اما در اجرا ضعیف بودند یا اصل این توانمندی و اعتماد به نفس را نداشتند که آنها را اجرا کنند. توانمندی اجرا بسیار نکته کلیدی است که من در این تجربه گرانبها به آن دست یافتم. اینجا دقیقاً همان جایی است که من معتقدم باید به کسب و کار ها کمک کرد. 

برخی دیگر نیز با اینکه به راه‌حل‌هایم ایمان داشتند منتهی به دلیل ضعف شدیدی که در کسب و کارشان داشتند و اصول و فنون کسب و کار را نه تنها بلد نبودند که بسیار بد هم اجرا می‌کردند برای مشاوره به سراغم آمده بودند منتهی متوجه شدم این دوستان به مشاوره احتیاج ندارند بلکه به کمک احتیاج دارند که فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشند، تا کشتی به گِل نشسته کسب و کارشان را نجات دهند و بعد بتوانند از راهنمایی‌های من در کسب و کارشان استفاده کنند. 

در تعریفی هم که از کلمه مشاوره در دانش‌نامه آزاد ویکی پدیا آمده  است، نوشته شده: 

مشاوره مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی دربارهٔ یک موضوع است که بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد.

لذا در این پرس و جوها متوجه شدم که باید یک مدل برای مشاوره هایم داشته باشم. که علاوه بر مشاوره، به همکارانم در اجرا کمک کنم و کمکشان کنم تا کسب و کارشان را بهتر و اثربخش‌تر مدیریت کنند. 

مشاوره

حوزه‌های مشورتی که می تونیم در آنها به شما کمک کنیم:

  • مشاوره و کمک در راه اندازی یک سیستم جامع بازاریابی محتوایی برای کسب و کار شما
  • مشاوره و کمک در طرح‌ریزی فرایندهای بازاریابی محتوایی شما
  • مشاوره و کمک در طرح ریزی فرایندهای کسب و کار شما
  • مشاوره و کمک به نوشتن طرح استراتژی بازاریابی محتوایی شما
  • مشاوره و کمک در چگونگی نوشتن داستان کسب و کار و برند رویایی شما
  • مشاوره و کمک در طرح‌ریزی طرح‌های تبلیغ نویسی کسب و کار شما
  • مشاوره و کمک به مدیریت محتوای کسب و کار شما (از تولید محتوا تا انتشار و مدیریت آن)
  • مشاوره و کمک در راه‌اندازی تیم بازاریابی محتوایی برای کسب و کار شما
  • مشاوره و کمک به سئو و افزایش بهبود رتبه شما در موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل

نحوه مشاوره

مرحله اول مشاوره (رایگان) : جلسه اول آشنایی و درک موضوع و مشکل

جهت برگزاری اولین جلسه مشاوره (رایگان) یک ساعته و هماهنگی جلسه با شماره 76710116-021 تماس حاصل نمایید.

این مرحله با هدف آشنایی، دوستی و شناخت طرفین، آشنایی با سطوح انتظارات طرفین و فهم دقیق مساله و مشکل بر اساس برداشت‌های ارائه شده توسط مراجعه کننده صورت می‌پذیرد.

مرحله دوم مشاوره: طرح‌ریزی فرایند مشاوره برای ادامه همکاری و عقد قرارداد و طرح‌ریزی برنامه عملیاتی.

جهت برگزاری جلسه دوم به بعد مشاوره ابتدا هزینه همکاری بین طرفین مشخص و با عقد قرارداد جلسات مشاوره اصلی را شروع می کنیم. 

شما همچنین می توانید از طریق فرم زیر برای من پیغام بگذارید تا برای هماهنگی اولین جلسه مشاوره با شما تماس بگیرم. 

به اعتقاد من: 100% هر کسی داستان خودشو داره و راه حل خودشو می طلبه


  • {{value}}
نام و نام خانوادگی را بنویسید. نام و نام خانوادگی را کوچک‌تر از 50 حرف بنویسید.
شماره موبایل را بنویسید. شماره موبایل را کوچک‌تر از 50 حرف بنویسید.
آدرس پستی را بنویسید. آدرس پستی را کوچک‌تر از 1000 حرف بنویسید.
توضیحات را بنویسید. توضیحات را کوچک‌تر از 2000 حرف بنویسید. توضیحات را کوچک‌تر از 2000 حرف بنویسید.

کمی صبر کنید...